Когато идва възстановяване

14 01 2011

Икономиката започва да се възстановява. Това е повод за мениджърите на много компании да гледат по-позитивно на развитието на бизнеса, който управляват. Този процес обаче поставя огромно предизвикателство пред всички компании – как да задържат хората, които са им ценни.

Какво се случи в последните две години – имаше сериозни съкращения на хора, намаления на заплати, орязани бюджети за обучения и допълнителни придобивки. Не всички мениджъри успяха да управляват тези процеси по начин, че да повишат ангажираността на екипите си. Липсата на прозрачност, спадащото доверие, непоследователността и липсата на ясна посока на действие са все фактори, които водят до спадане на удовлетвореността и мотивацията на хората да работят за своята компания.

До сега това не беше особен проблем, защото възможностите, които предлагаше пазара, бяха доста ограничени и все още са такива. Но този възпиращ фактор ще има все по-отслабващо действие от тук нататък, възможностите ще се увеличават и все повече хора ще потърсят промяна.

Как може да се противодейства на това?

Всяка ситуация е специфична, но има някои неща, които работят генерално:

1. Възстановяване на доверието

Възстановяването на доверието поне у ключовите за бизнеса хора от екипа е задължително. На практика това означава ръководството да има силата да признае грешките, да комуникира открито и честно какво се случва в компанията, да аргументира решенията си. Много мениджъри смятат, че признанието, че са допуснали грешки руши авторитета им пред екипа. По мое мнение това е заблуда. Всеки допуска грешки. И опитите за изграждане на имидж на безгрешен мениджър, неприемайки и отричайки такава възможност, на практика рушат авторитет. Признаването на грешките сближава и показва сила и мъдрост.

2. Включване в управлението

Силен фактор за повишаване на ангажираността и мотивацията е включването на ключовите и ценни хора в обсъждането на управленски решения. У някои мениджъри има съпротива да обсъждат  решения от своята компетентност с по-широк кръг хора. Вероятни причини са страха от загуба на контрол, действията да не бъдат изтълкувани като некомпетентност или страх от взимане на решение и т.н. Тези страхове са измамни. Повечето гледни точки помагат на мениджъра да реши по-информирано. Участието на хората в обсъждания от една страна ги информира какво се случва в компанията, от друга им показва, че са важни и тяхното мнение е ценно, а от трета – ги прави ангажирани с изпълнение на решенията, които са взети.

3. Признание на приноса

Признаването на заслугите е важен мотивиращ фактор. За да бъде наистина работещо то трябва да е политика, но и да бъде част от културата на управление в компанията. Признанието от време на време или отчитането на успехите на едни и същи членове на екипа и забравянето на други може да има обратен ефект.

Няколко думи наместо заключение. Когато бизнесът започва да се възстановава е време мениджмънтът да покаже, че е оценил съпричастността на хората от екипа, с които заедно е преминал през този труден период. Освен с думи, това трябва да се случи с конкретни действия. Например – отделяне на нов бюджет за бонуси, свързани с индивидуалните резултати, пренасочване на бюджет за инвестиции в обучение, развитие, придобивки и т.н. Дори и да са малки стъпки, те ще създадат увереност у хората, че наистина са важни за компанията и лоялността и отговорността им е била оценена.


Действия

Information

Един отговор

2 02 2011
Мечтай и се забавлявай

Напълно съм съгласна. Много малко работодатели, обаче, имат смелостта да се държат коректно и да поемат отговорност за свои грешки, дори и това да е само форма на някакво извинение. От друга страна много мениджъри наистина забравят, че когато „удрят“ с едната ръка, трябва да „милват“ с другата, за да могат служителите им да усещат освен контрол и наблюдаване на действията им и откриване на грешките им, и това, че успехите им също са забелязани и оценени.

Виждам, че в последните две години това е първата ви статия, дано да продължите да пишете често. Успех от мен!

Вашият коментар