Правилото на сервитьора

3 01 2008

waiter.jpg

снимка: www.sxc.hu

Не бях чувала за това правило, докато не прочетох следващия постинг (http://jobmob.co.il/blog/signs-of-bad-employers/).

Оказва се, че правилото е популяризирано от изпълнителния директор на Raytheon Бил Суонсън в наръчника Swanson’s Unwritten Rules of Management под номер 32.

Правилото гласи: „Човек, който е любезен с теб, но груб към сервитьора или други хора, не е добър човек“ (бел. авт. – мой свободен превод от английски).  Идеята е, че правилото, приложено при подбор на хора, особено за мениджърски позиции, е много полезно. Според Суонсън трябва да сме внимателни с тези, които могат да включват и изключват чара си в зависимост от човека, с когото комуникират, и са груби към хора в позиция на подчиненост.    

Оказва се, че много изпълнителни директори приемат това за вярно. Сред тях е и Доналд Тръмп, който пише за него в блога си(http://www.trumpuniversity.com/blog/index.cfm?.blogpost_id=778).

Замислих се, но нямам история от моя опит, която да свържа с това правило. Разбира се, виждала съм мои познати да се държат по подобен начин, но не ги познавам в ръководна роля. И все пак ми звучи доста логично.

Действия

Information

8 Коментари

3 01 2008
azvanya

Според мен става въпрос за фундаменталната разлика между личност и характер. Стивън Кови има добро обяснение за нея.
А по-кратко и много силно е написано тук:

3 01 2008
Веселин

Аз съм го виждал това с 2 човека в практиката, с известни нюанси. Говоря за добър и любезен към мен човек, който се държи инцидентно зле с трети лица. След известно време (в първия случай 3 месеца, втория – няколко години), същият човек се обърна срещу мен.

Все пак за да видиш някого в такава ситуация се изисква близък контакт, което не е толкова често срещано.

3 01 2008
smiling

Съгласна съм с това правило. Имам подобни наблюдения, дори сличай, наскоро. Колега, който е малко по-горе в йерархията си позволява нелюбезно поведение с новопостъпил. Поговорих с него, на шега. Май имаше ефект.

4 01 2008
Апостол Апостолов

Още съм в новогодишно настроение, затова ще се пошегувам. Правилото на сервитьора гласи: “ Три водки по три лева- значи… общо… девет и шейсе.“

А иначе съм съгласен. Спомням си, че и Ларошфуко казва нещо подобно (ще цитирам по памет): „Този, който днес злослови пред теб за друг, утре ще злослови зад гърба ти и за теб!“

4 01 2008
Майк Рам

Интересно, днес по-рано прочетох за правилото на сервитьора в книгата на Наполеон Хил „Мисли и забогатявай“. Напълно съм съгласен с него. Човек трябва да се държи с уважение към всички.

4 01 2008
ssk

Никога не съм обичал двуличниците, независимо от типа (било то такива, като в примера, или такива, които се държат с теб според обстановката ). Това е толкова лоша черта, но дали не би се оказала полезна в бизнес обстановката? Да погледнем на нещата така: Имаме човек, който не мрази света и не понася хората, но когато му се наложи, се постарава и е учтив. И все пак предпочитам лъчезарните хора 🙂

12 01 2008
yazza

Онзи ден отидох в една банка, няма да казвам коя, защото не мисля, че е коректно да им правя (анти)реклама. Отидох за да им кажа, че за втори път ми правят кофти номер, без обективна причина и искам да прекратя отношенията си с тях. Имаше четири бюра за обслужване на клиенти, но само едно момиче, което си е на работното място. Обясни ми много любезно, че се налага да изчакам, докато обслужи друг клиент, но че коле(ж)гите и щели да дойдат скоро. Обясних и какъв ми е проблемът и тя обясни какво мога да направя. След малко пристигна някаква друга нейна колежка, която почна да се заяжда с мен. Е, тук си показах другото лице и и обясних, че като клиент очаквам банката да ми върши услуга, за която съм подписала договор, а не да ми усложнява живота. Истината е, че жената, която се държа заядливо и с която не можах да се разбера, беше с повече стаж от девойката, която се държеше любезно и беше сама, докато другите и коле(ж)ги бяха кой знае къде. И се отказа. Каза на момичето с любезно поведение „Я ела тук, че тая не е доволна от мен а пък е доволна от теб“. Ето така ги виждам аз нещата. С момичето, което е на най-ниското стъпало в тяхната им тъпа йерархия и което явно гърчат от работа, докато по-висше стоящите са някъде далеч от клиентите си, аз мога да се държа много любезно. В същност, тя ме спечели с поведението си. Другата ме загуби с нахалството си. В случая хич не ми пука кой е по-нагоре в йерархията. Оценявам отношението, което проявиха към мен. И това е моето правило – не ми пука каква е титлата ти, а как се отнасяш към хората. Т.е. „If you give me respect then you’ll know what to expect“, както каза Мадона преди около 14 години…

2 02 2008
Апостол Апостолов

Не знам колко години ще трябва да минат, докато тези таааааака интелигентни българи проумеят основното правило на капитализма: „Клиентът е цар, клиентът е БОГ!“

Вашият коментар

