Размисли върху коледните подаръци

4 12 2007

presents.jpg

снимка: www.sxc.hu 

Като наближат коледните празници и основната тема стават партитата и подаръците. Личи си дори по ключовите думи в търсачките 🙂

Е, сега темата е за подаръците. Но не тези за близките и приятелите, а тези за колегите. И дори не тези за колегите по „хоризонталата“, ами по-скоро за тези по „вертикалата“.

Чела съм в рубриките за бизнес етикет, че не е прието на шефа да се прави подарък. Честно казано съм напълно съгласна с това. Само заради фактът, че ти е шеф, е възможно и най-искреното желание за знак на благодарност да бъде изтълкувано погрешно. И винаги обаче си има условности. В малките екипи, например, какъвто е моят (аз и още трима), отношенията са на по-къса дистанция, отколкото в по-големите екипи. Там обратната връзка е почти ежедневна (разбира се, зависи от мениджърския подход), самите хора поставят ясна граница между работата и взаимоотношенията със същите хора извън офиса. В такава обстановка няма опасност подаръците да бъдат изтълкувани погрешно. Но ако отношенията са чисто служебни, аз не бих подарила подарък на шефа си дори и да съм му признателна за много неща. По-скоро бих му написала картичка (нещо специално изработено и с вкус не е никак лоша идея, мисля).

Как стои въпросът с подаръците от мениджъра към членовете на неговия екип? Виж, тук специалистите казват, че е удачно „шефът“ да прави подаръци на хората си. Аз например миналата година изработих за Слави и Еми (по онова време бяхме само тримата) по нещо в „Слънчоглед“. Подаръците бяха лично от мен (а не корпоративни) и така исках да им кажа, че за мен е важно, че са до мен. Мисля, че те разтълкуваха правилно постъпката, а не като евтин HR трик. Опасност да бъдете разбрани погрешно според мен няма, ако по принцип отношенията ви с вашите хора са по-близки като цяло.

Според мен няма лошо и в по-големи екипи мениджърът да направи подаръци (дори корпоративни) на екипа си, но ако не ги персонализира спрямо интересите на всеки един, те не биха имали кой знае какъв ефект. Добър вариант е книга подбрана според вкуса на съответния човек – винаги има кой да бъде попитан какво чете еди кой си. Миналата година за една такава инициатива бях говорила на един колега със съпругата му. Но в крайна сметка често отново картичката, която придружава подаръка, може да се окаже по-ценна. Защото в нея казваш защо правиш този подарък. И когато това е искрено и конкретно, е безценно. Поне за мен…

Действия

Information

One response

5 12 2007
smiling

всяка година това е голяма и важна задача за мен, върху която започвам да мисля от рано – подаръците за екипа 🙂
екипът става все по-голям, тази Коледа на партито ще сме 25-26 човека, но съм намислила персонализирани и все пак идентични подаръци за всички, отделих им доста от времето си, няма да издавам сега, но се надявам да им харесат и да оценят – искам да покажа на всеки че е ценен за мен и че е важна част от екипа и че ценя уникалността на всеки 🙂

Вашият коментар

